Reklamy w telewizji, programy pseudo-naukowe, a nawet rząd wprowadzający specjalne podatki ostrzega nas przed cukrami, które powodować mają zmiany metaboliczne w organizmie, w szczególności prowadzić do otyłości oraz zmian w wątrobie, których następstwem może być wspomniana cukrzyca lub choroby serca. W 2018 roku jednak przeprowadzono bardzo ciekawy eksperyment, który nie do końca demonizuje cukry proste (dziwne, że tak mało w polskich mediach mówi się o szkodliwości czegokolwiek, a tym bardziej tłuszczy nasyconych).

Osoby z nadwagą w wieku 46-50 lat zostały podzielone na trzy grupy i przekarmione ilością 1000 kalorii, pierwsza z grup otrzymała tłuszcze nasycone w tej ilości, druga nienasycone, a trzecia cukry proste. Przed badaniem i po 3 tygodniach od rozpoczęcia zmierzono zawartość trójglicerydów wewnątrz-wątrobowych, oznaki, które świadczyłyby o ich podwyższeniu, insulinoodporność, obecność endotoksyn, ceramidy osocza oraz ekspresję genów tkanki tłuszczowej.

Przekarmienie tłuszczami nasyconymi podwyższyło zawartość trójglicerydów wewnątrzwątrobowych o 55% (dla porównania dodatkowe 1000 kalorii z tłuszczy nienasyconych zwiększyło je jedynie o 15%, P<0,05), tysiąc kalorii z  cukrów prostych zwiększyło tą wartość o 33% poprzez stymulację lipolizy tkanki tłuszczowej oraz lipogenezę wątrobową de novo (przyczyniają się do zawartości trójglicerydów wewnątrzwątrobowych – IHTG). Podwyższona zawartość IHTG jest predyspozycją do powstawania cukrzycy typu 2 oraz chorób serca i układu krwionośnego, w eksperymencie wykazano, że nie tylko zwiększona ilość kalorii ma wpływ na powstawanie konkretnych schorzeń, lecz również makro-składniki oraz pochodzenie pożywienia (w tym przypadku tłuszcze nasycone, których głównym źródłem są produkty pochodzenia zwierzęcego).

Tłuszcze nasycone indukują największy wzrost trójglicerydów, insulinoodporności oraz szkodliwych ceramidów , więc zaleceniem jest zmniejszenie spożycia tłuszczy nasyconych, by zmniejszyć ryzyko wystąpienia cukrzycy, pomimo ciągłego trąbienia na temat cukru (który również jest szkodliwy, jednak nie tak bardzo jak tłuszcze nasycone). Jeśli wybierając się do KFC na kurczaka wybierasz dietetyczną colę, to wiedz, że tłuszcze występujące w tym kurczaku są o 2/3 groźniejsze niż cukier zawarty w napoju.

Źródło:

Diabetes Care. 2018 Aug;41(8):1732-1739. doi: 10.2337/dc18-0071. Epub 2018 May 29.
Saturated Fat Is More Metabolically Harmful for the Human Liver Than Unsaturated Fat or Simple Sugars.
Luukkonen PK1,2, Sädevirta S1,2, Zhou Y1,3, Kayser B4, Ali A5, Ahonen L5, Lallukka S1,2, Pelloux V4, Gaggini M6, Jian C7, Hakkarainen A8, Lundbom N8, Gylling H2, Salonen A7, Orešič M5,9,10, Hyötyläinen T5,11, Orho-Melander M12, Rissanen A13, Gastaldelli A6, Clément K4,14, Hodson L15, Yki-Järvinen H16,2.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *